Kweekvlees wordt opnieuw goedkoper en breidt uit van restaurant naar maaltijdbezorger

Datum gepubliceerd

Het is nog afwachten wat de mijlpaal wordt voor kweekvlees in 2021. Intussen worden bijkomende belangrijke stappen gezet. Het Israëlische bedrijf Future Meat kondigt aan dat het een marktintroductie voorbereidt, aan een bijzonder lage prijs. Het Amerikaanse Just Eat, dat in Singapore reeds kweekvlees aanbiedt in een restaurant, zal nu ook zijn producten aanbieden via een maaltijdbezorger.

 

Echte foodies malen er niet om, om grote bedragen uit te geven aan lekker eten. Uit consumentenonderzoek blijkt dat de prijs bepalend blijft voor een succesvol voedingsproduct. Kweekvlees kan dus pas een verschil maken als het beschikbaar is voor iedereen en vlot betaalbaar is. Daarom is een lage productieprijs een heilige graal voor kweekvleesontwikkelaars, enkel zo bereik je heel veel mensen. Het bedrijf Future Meat is het eerste met een zogenaamd ‘enkel-cijfer’-bedrag: een portie zou tussen 7 en 8 dollar kosten in productie. Het gaat over het vleestype van kippenborst, wat eenvoudiger is qua structuur dan bijvoorbeeld een kippenbout, en er worden ook plantaardige proteïnen aan toegevoegd. Future Meat maakt zich sterk dat zr binnen anderhalf jaar de markt kunnen betreden met dit product. Hiervoor bouwen ze een productie-eenheid en wordt een procedure doorlopen van de overheid om het te mogen vermarkten.

Intussen draait Just Eat op volle toeren in Singapore en bieden ze kweekvlees (eveneens van kip) aan. Sinds eind vorig jaar verwerkt het restaurant genaamd ‘1880’ het kippen-kweekvlees van Just Eat in de gerechten. Tot nog toe is het enkel beschikbaar in dat specifieke restaurant, maar Just Eat bereidt nu de volgende stap voor: samenwerking met een maaltijdbezorger. Food Panda, een van de grootste bezorgers in Azië, wil maaltijden met kweekvlees aan huis brengen in Singapore. Stap voor stap wordt de commercialisering verder opgeschaald, met als ultieme doel dat kweekvlees beschikbaar is in winkels en supermarkten voor iedereen. Dit jaar zullen de eerste aanvragen worden ingediend voor marktintroductie in Europa en dus ook in België.