News

De naam doet ertoe

Hoe een voedingsproduct genoemd wordt, heeft wel degelijk een invloed op hoe consumenten erover denken. Van avocado over organenvlees tot kweekvlees.

Bekijk het artikel

Twintigers en jonge dertigers meest enthousiast over kweekvlees

Dat jongere mensen het meest positief zijn over de komst van kweekvlees, hoeft niet te verbazen. Naarmate generaties ouder worden, treedt gemiddeld meer gewoonte en ‘neofobie’ – angst voor nieuwe dingen – op. Toch is dit hoopgevend, het zijn immers de jonge generaties die zullen opgroeien met de keuze tussen kweekvlees en vlees uit geslachte dieren. 

Bekijk het artikel

44% van de Belgen staat positief tegenover kweekvlees

Uit een enquête van onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van GAIA blijkt dat meer dan de helft van de Belgen tevreden is over plantaardige vleesvervangers. Dat is een opmerkelijke stijging ten opzichte van een eerdere studie in 2019. “Mensen gaan steeds bewuster om met voeding”, zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. Tegelijkertijd zijn plantaardige vleesvervangers aantrekkelijker dan ooit. “Die combinatie van bewustzijn en technologie helpt het dierenwelzijn vooruit.” Ook wat kweekvlees betreft, geeft de enquête bemoedigende cijfers: 44% van de Belgen staat positief tegenover kweekvlees.

Bekijk het artikel

Brazilië biedt eerste opleiding kweekvlees aan

De Federale Universiteit van Parana in Brazilië gaat voluit voor kweekvlees. Eerder voerde het al studies uit over de bereidheid van de Braziliaan om kweekvlees te eten en over de economische transitie die ermee gepaard gaat. Nu biedt het een volwaardige opleiding aan over het thema, Professor Germano Glufke Reis geeft meer uitleg. 

Bekijk het artikel

Kweekvlees zoekt boer

Is er een rol weggelegd voor boeren bij de ontwikkeling van kweekvlees? "Een minderheid ziet er wel wat in en een paar zijn zelfs zo enthousiast dat ze liefst meteen zouden beginnen." Aan het woord: Professor Cor van der Weele, hoogleraar aan de Universiteit van Wageningen.

Bekijk het artikel

Yuki Hanyu imiteert met Integriculture het lichaam

Integriculture is een niet-commercieel project in Japan dat kweekvlees en burgerwetenschap samenbrengt. Ze werken aan methodes om aan een lage prijs cellen te kunnen kweken. Betrokkenheid van burgers, gemeenschappen en zeker de jonge generaties staat daarbij centraal.

Bekijk het artikel